Ok-bin Kim i The Villainess

The Villainess

  • Action / Gangsterfilm / Spenning
  • 18 år
  • 2 t. 4 min.
The Villainess
Laster programmet..
Årets asiatiske actionsuksess i Cannes! God, gammeldags sørkoreansk moro!
Originaltittel: Ak-Nyeo
Regi: Byung-gil Jung
Skuespillere: Kim Ok-Vin, Shin Ha-Kyun, Sung Joon, Kim Seo-Hyung
Nasjonalitet: Sør-Korea
Språk: koreansk
Aldersgrense: 18 år
Begrunnelse: Filmen inneholder store mengder svært grove, kyniske og blodige volds- og drapsskildringer. Den får derfor 18-årsgrense.
Premiere: 1. desember

THE VILLAINESS er en over-the-top voldsorgie med elementer fra Luc Bessons NIKITA, Park Chan-wooks OLDBOY, Quentin Tarantinos KILL BILL og Gareth Evans' THE RAID, men som samtidig preges av et overskudd og en filmatisk teft som gjør slike sammenligninger overflødige. Dette er kort og godt trashy sørkoreansk underholdningsfilm av beste merke.
----
"The Villainess; say hello to the newest evolution of action" Fantasy Film Festival
----
"The Villainess is the craziest actionmovie of the year" IndieWire
----
Jung Byung-gil er en sørkoreansk filmskaper. Han har bakgrunn fra Seoul Action School, som utdanner stuntmenn og -kvinner, og regidebuterte med Action Boys (2008), en dokumentar om yrkesgruppen. Før The Villainess, som ble strålende mottatt under Cannes-festivalen i vår, har han regissert actionthrilleren Confessions of Murder (2012).

"De første ti minuttene av filmen kan ta pusten fra de fleste. Åpningssekvensen er rå og heseblesende, men utrolig velgjort. "The Villainess" er et fengslende hevndrama.
Filmen er obligatorisk for enhver actionfan - det lages ikke mange på dette nivået". Cinema(5)
----
THE VILLAINESS åpner med en sju minutter lang actionsekvens hvor vi ser hovedpersonen slå, sparke, skyte og lemleste sin vei gjennom en armé av hjelpeløse gangstere - gjennom hennes egne øyne. Denne åpningen er i seg selv nok til å plassere Jung Byung-gils nye epos blant årets actionhøydepunkter, men den sørkoreanske regissøren har flere triks i ermet: Historien om drapsmaskinen Sook-hee er nemlig så full av akrobatisk koreografi og bisarre plottwister - her finner vi både ukjente graviditeter, plastisk kirurgi og hemmelige agenter forkledd som kjærester - at publikum ikke rekker å kjede seg så mye som et sekund, selv når tempoet en sjelden gang skrus ned.
----
Sook-hee er en topptrent morder. Hun var bare en liten pike da treningen begynte, i Yanbian, Kina. Etter at hennes mentor ble tatt av dage, kom hun til Sør-Korea som hemmelig agent, med løfte om å kunne begynne et nytt liv. Hun ville bli fri etter å ha tjenestegjort i ti år. Dermed begynner hun sitt nye liv som teaterskuespiller. Men kort tid etter dukker det opp to menn, Joong-sang og Hyun-soo i hennes nye tilværelse. Hun oppdager etter hvert mørke hemmeligheter om sin fortid og blir til slutt nødt til å ta kontroll over sin egen skjebne...

The Villainess av Jung Byung-Gil hadde verdenspremiere i Cannes Official Midnight Section. The Villainess er et fengslende hevndrama som hadde asiatisk kinopremiere i juni og deretter i USA og resten av verden. Den norske releasen planlegges til høst/vinter 2017. Fidalgo har kjøpt filmens rettigheter i Norge.
----
Det mangler ikke på blodsutgytelse i den spektakulære sørkoreanske actionfilmen The Villainess. Vi kastes rett inn i det fra starten, der vår heltinne, leiemorderen Sook-hee, hakker seg gjennom et narkoreir - i en sekvens som kan gi assosiasjoner til førsteperson-dataspill, og som ikke står noe tilbake for klassikere som Tarantinos Kill Bill og Park Chan-wooks Oldboy i intensitet og brutalitet.

Dødstallene er tresifrede før fortekstene engang har begynt. Men når støvet legger seg blir Sook-hee arrestert av politiet, og rekruttert som hemmelig agent. Først etter ti års tjeneste vil hun bli satt på frifot, og hun trer inn i en ny tilværelse, der hennes datter og den tillitsfulle og kjekke naboen Sung-joon blir de viktigste ankerfestene. Men snart viser det seg at heller ikke innad i lovens rekker er alle til å stole på.

Ikke overraskende har Sook-he problemer med å tilpasse seg et lovlydig liv der sosiale ferdigheter er viktigst. Også The Villainess er best når den får lov til å være hyper-voldelig og energisk actionfilm. Det hele drar seg sammen i en nærmest endetids-aktig sluttsekvens der Sook-he finner tilbake til sitt gamle jeg. (Omtale fra Film fra Sør)