The Most Beautiful Boy in the World

  • Dokumentar
  • 1 t. 33 min.
Laster programmet..
Originaltittel: The Most Beautiful Boy in the World
Regi: Kristina Lindström, Kristian Petri
Skuespillere: Björn Andrésen, Annike Andresen, Silva Filmer
Nasjonalitet: Sverige
Originalspråk: engelsk/fransk/italiensk/japansk/svensk
Premiere: 25. desember

Femti år etter premieren på "Døden i Venezia" tar Björn Andrésen, den tidligere tenåringsstjernen og legendariske karakteren Tadzio i Viscontis mesterverk, med oss på en unik reise med personlige minner, kinohistorie, stjernestøv og tragedie i det som kan være Björns siste forsøk for å få livet tilbake på rett spor.

I sentrum for den klassiske romanen Døden i Venedig, og Luchino Viscontis filmaterisering fra 1971, står en eldre manns besettelse av en ung, slående vakker gutt. Etter en omfattende castingprosess finner Visconti den perfekte gutten i den svenske 15-åringen Björn Andrésen, som regissøren presenterer for verden som «verdens vakreste gutt». Over natten har Björn blitt en verdensstjerne og sexobjekt. Kort etter lanseres han som et vestlig popidol i Japan. Mediesirkuset beskriver han senere som «et levende mareritt».

I The Most Beautiful Boy in the World ser Björn tilbake på et merkverdig liv – depresjon, alkoholproblemer og personlige tragedier har satt sitt preg på ham, og det hele begynte med en stjernestatus som han aldri egentlig ønsket seg. Kristina Lindström og Kristian Petris dokumentar viser tydelig baksiden av denne medaljen, og kaster ikke minst nytt lys over den destruktive effekten som kunsten og popkulturens tendens til objektivisering kan ha. The Most Beautiful Boy in the World er et sårt portrett av et falmet ikon, men også en svært interessant utforskning av kunstens fiksering på skjønnhet, og det betydelige avtrykket som begjæret etter og beundringen av Björn Andrésens fagre ansikt har satt i internasjonal popkultur.

REGISSØR
Kristina Lindström (f. 1957) og Kristian Petri (f. 1956) er svenske filmskapere, forfattere og journalister. Lindström var i 2000-2010 sjef for Svensk Televisions kulturredaksjon, og har mottatt en rekke priser for sine bøker og dokumentarer. Petri har regissert flere spillefilmer, dokumentarer og tv-serier, og blitt Guldbagge-nominert fem ganger.


International press:
"...haunting,... it’s a psychologically probing portrait of Bjorn Andresen, who as a teenager was cast in “Death in Venice,” Luchino Visconti’s 1971 adaptation of the Thomas Mann novella."
- The New York Times

"The Most Beautiful Boy in the World is one of the few documentaries to dwell so gravely and persuasively on how sudden fame can ruin a young life, bypassing any perks of stardom."
- Vogue

"This film has real purpose, it reminds us that human beauty is human first and foremost."
- Screen Daily

"The documentary picks up with Andresen (American audiences might recognize him from the 2019 horror film “Midsommar”) 50 years after the premiere of “Death in Venice” and shows him as he examines his own personal histories, cinema history and the tragic events that surrounded his life as he tried to get his life back on track."
- The Wrap

"He was never a household name by any stretch, but 50 years ago there was a lad who was widely dubbed “The Most Beautiful Boy in the World,” which is now the name of a documentary about the now-old boy, Bjorn Andresen. It’s a sad, cautionary tale, after a fashion, as Andresen has spent a lifetime trying to divest himself of that sobriquet–one that is no longer true, of course, but that will rise again thanks to this cautiously insightful look at a singular, and quite melancholy, figure."
- Deadline

"Sundance 2021: The Most Beautiful Boy in the World absorbing, sensitive story of the pains of objectification, fragile ephemerality of beauty."
- The Utah Review

"Through a fascinating mix of archival footage and contemporary interactions with Andrésen, co-directors Kristina Lindström and Kristian Petri explore the nature of overnight stardom and the objectification that sometimes comes with it. Andrésen, now in his 60s, bravely opens up about the irresponsible treatment he was subjected to and how the “curse of beauty” distorted his formative years. Being immortalised as an iconic boy meant that Andrésen spent most of his adult life trying to be invisible, refusing to have his identity shaped by a shallow fantasy about who he was. The Most Beautiful Boy in the World is a thoughtful and quietly devastating meditation on obsession, trauma, and the cost of fame."
- The Queer Review